View Album
Mon May 23 2022
The Velvet Underground & Nico
The Velvet Underground
SUNDAY MORNING - Fin harmonik, melodi och sång. Trevlig ballad.
I'M WAITING FOR THE MAN - Partylåt, samma grove genom hela låten. Helt ok men aningen tråkig.
FEMME FATALE - Min favorit hittils. Nicos röst är väldigt trevlig att lyssna på. Enkel rak låt med en bra melodi och text.
VENUS IN FURS - Helt ok, nice fiolspel. Medeltidskänsla.
RUN RUN RUN - Experimentell blues. Solot behöver vi inte prata om igen.
ALL TOMORROW'S PARTIES - Tack för att du räddar mig igen Nico. Den tyska brytningen gör det vädligt bra faktiskt.
HEROIN - Upplevelsen när du tar ditt koks. Intressant.
THERE SHE GOES AGAIN - Helt okej. Vet inte vad jag ska säga. Inte min favorit direkt.
I'LL BE YOUR MIRROR - Nico igen som gör det bra. Märkt att detta band gillar tonika-subdominant ackordgångar.
THE BLACK ANGEL'S DEATH SONG - Skum. Lou Reed mina damer och herrar.
EUROPEAN SON - Inte mycket text. Men ljudet är ju WTF.
2
View Album
Tue May 24 2022
Live At The Harlem Square Club
Sam Cooke
INTRODUCTION - Coolt.
FEEL IT (DON'T FIGHT IT) - Bluesig. Modern melodi särskilt på refrängen. Sam kan ju sjunga.
CHAIN GANG - Sam kan sjunga. Helt okej låt. Måste säga att denna skiva hittills är mer behaglig att lyssna på än den förra (bananplattan).
CUPID - Den här var väldigt lik chain gang. Ungefär samma tempo, startackorden är samma fast i annan tonart. Kärlekslåt. Mmmmm. Snyggt slut.
MEDLEY: IT'S ALL RIGHT - Shake them up som han säger så skakas man när man hör detta. I alla fall om man levde på 60-talet. 60-tals powerballad. Let's get romantic. Sam vet hur man underhåller publiken i alla fall.
TWISTIN' THE NIGHT AWAY - Dags att twista till denna. Refrängen har bluesform. Annars är versen klassisk I-vi-IV-V ackordgång. Folket älskade nog detta back then.
SOMEBODY HAVE MERCY - Allt var fan blues back then. Så inflytelserik. Börjar bli sömnig.
BRING IT ON HOME TO ME - Ja. Vad ska man säga. Soul i små doser tack. hmmm. Men rösten goddamn.
NOTHING CAN CHANGE THIS LOVE - Alla låtar lät fan likadant och Sam skriker mycket.
HAVING A PARTY - Off with a bang. NON STOP ACTION. GE MIG ETT BREAK!
3
View Album
Wed May 25 2022
Highway to Hell
AC/DC
HIGHWAY TO HELL - Vad ska man säga? Klassiker. Bon Scotts är något jag verkligen gillar med AC/DC.
GIRLS GOT RYTHM - Här rullar man typ på med samma riff genom hela låten. Lite tråkigt. Texten behandlar att kvinnor har "rytm" asså svängande bakdelar. Imponerande.
WALK ALL OVER YOU - Helt okej låt. Mixar med tempo vilket gör låten intressant.
TOUCH TOO MUCH - Får lite Def Leppard vibbar i refrängen med de höga stämmorna. Man märker att det närmar sig 80-tal.
BEATING AROUND THE BUSH - Nice riff och med breaks i versen. Bra ös.
SHOT DOWN IN FLAMES - Helt okej. Men de ösar på bra.
GET IT HOT - Den här känns som en låt man spelar i bilen med öppna fönsterrutor. Gillar groovet.
IF YOU WANT BLOOD (YOU'VE GOT IT) -Typiskt intro för AC/DC. Enkel men slagkraftig. Det går hem.
LOVE HUNGRY MAN - En tonart de inte spelar oftast i. INTRESSANT! Ackord som de inte brukar köra vilket får låten att sticka ut. Enkel refräng men ja kommer komma ihåg denna låt ett bra tag framöver.
NIGHT PROWLER - Längsta låten på plattan. Bluesig i 6/8 komp. Tung och go att lyssna på. En av de bästa på plattan.
3
View Album
Thu May 26 2022
Buffalo Springfield Again
Buffalo Springfield
MR. SOUL - Intressant låt. Straightforward med sitt enkla komp och rytm. Den här låten spelar man när man kör i bilen. Pretty good.
A CHILD'S CLAIM TO FAME - Skriker 60-tal. Lite western-influence men det är gött. Lung och fin. Jag gillar. Bra gitarr.
EVERYDAYS - Spicy. Lite tretakt skadar inte. Jag vet inte vad som låter i bakgrunden men antagligen en mygga. EN JOBBIG MYGGA. Pianot kör väldigt jazzigt vilket är bra för denna låt. Lugnt tempo och enkel melodi, helt okej låt.
EXPECTING TO FLY - Ett intro som långsamt bygger upp till ett orkesterstycke. Vackert. Ackordgången är inte supervanlig vilket gör att låten sticker ut. Snygga gitarrstycken. Snygg låt overall. This one is staying with me.
BLUEBIRD - Nu höjer vi farten verkligen! En bluesig låt med skön melodi och musiken går bra ihop med varandra. Snygga stämmor i mittendelen. Sen kommer ett maffigt akustiskt gitarrsolo. SMARRIGT! Oj, Tempobyte :O med banjo även! Vad i hela...
HUNG UPSIDE DOWN - En rockballad. Nice refräng. Jag gillar sångaren. Måste ta reda på vem det är. Beatles kan slänga sig i väggen. Denna låt ska jag lägga i mina favoriter.
SAD MEMORY - En ballad igen. Älskar rösten som denna killen har. Tonarten är trevlig och den akustiska gitarren låter som en ängel som spelar på den. Gillar när gitarren svarar på sången. A good one.
GOOD TIME BOY - Lite storbandsfeel. Stora bra trummor med mycket blå. BLUESIG. Väldigt nice. Detta album är mycket bättre än jag trodde.
ROCK & ROLL WOMAN - Näst sista låten på plattan. Lite lydisk och mixolydisk ackordgång, låter spännande. WHERE IS THE ROCK AND ROLL? Medioker låt. Denna låt kommer jag glömma bort först av alla.
BROKEN ARROW - Sista och längsta låten. Är detta en liveinspelning? De byter mellan taktarter och tempon. Mixed feelings verkligen. Bra plattor måste ha en bra start och ett bra slut. Jag ska skriva mer om det på nästa platta. Bra med skillnader i dynamiken. Allt som allt tycker jag nog ändå att denna platta har det mesta och får en svag 4 ifrån mig.
4
View Album
Fri May 27 2022
Achtung Baby
U2
ZOO STATION - Öppning för detta album med U2. Vad är det där för effekt på rösten? Jag vet inte men jag tycker om groovet. Måste ha texten framme för att höra vad Bono sjunger om. Refrängen är bra med alla swells. Det är inte riktigt så mycket som händer i låten. Det duger väl.
EVEN BETTER THAN THE REAL THING - The Edge har här ett ganska gött riff. Bono är ju bara en av de bästa på att skriva bra melodier. En oktav stämma som är okej antar jag.
ONE - En av U2's mest kända låtar. Ett vackert budskap tillsammans med kraftfull musik som för alla oss samman som ett. Refrängen är min favorit med låten. One love, one life. Men jag måste utforska mer av denna platta nu.
UNTIL THE END OF THE WORLD - Djungeltrummor... Tarzan is that you? Edge har en riktigt nice gitarr tone. Overdrive med mycket delay/reverb. Jag vet inte. Inte den bästa.
WHO'S GONNA RIDE YOUR WILD HORSES - Denna låter som ett anthem i de första sekunderna. Hoppas jag har rätt. Jepp, I was right. Den här är mixad som att de är på en arena inför 50 000 åskådare. Mycket delay och reverb. Nice stick, byter ackord till mycket moll så det bryter av. Gött.
SO CRUEL - Groovy. Tycker det är lite tråkigt pianospel med bara några få toner. Synthen används mycket att ha en spirituell påverkan. Att få det att låta större. Helt okej låt.
THE FLY - Konstiga ljud, helt okej riff. Jag vet inte om jag diggar detta. Nej, jag tror inte det.
MYSTERIOUS WAYS - Groovy, det är alla deras låtar. Wah wah på guran låter bra. Djungel george vill veta din position.
TRYIN' TO THROW YOUR ARMS AROUND THE WORLD - BALLAD DAGS! Vad jag har väntat. Rätt msyig ändå. I like.
ULTRA VIOLET (LIGHT MY WAY) - Låter som en riktig sommarlåt fast detta album släpptes i hösten 1991. Sommar behövs varje årstid haha. Pretty good.
ACROBAT - Näst sista låten nu. Fan vad det går fort. Vad är detta för låt, det låter legit bra. Edge med sköna gitarrslingor. Damn. Hoppas det slutar tillräckligt bra.
LOVE IS BLINDNESS - Dags för avslutningen. Orgel? Hmm. En lugn låt. Ville ju ha en pampig avslutning. Aja. Okej den blir lite pampig i slutet men inte tillräckligt.
Helt okej album. 3 av 5
3
View Album
Tue Nov 01 2022
The Miseducation of Lauryn Hill
Lauryn Hill
2